Vad ska man förvänta sig från en produktägare?
Ledarskapsroller blir lätt orealistiskt omfattande. Om jag skulle välja ut några avgörande färdigheter och förmågor för en produktägare, så kanske nedanstående sticker ut.
- Passion för och djup kunskap inom området du jobbar i. Helt enkelt vara en nörd inom sitt område - inte så mycket för att kunna svara på varenda liten detalj (det fixar teamet) utan för att veta vad som är viktigt och vad som är oviktigt.
- Modet att prioritera och ta beslut, vilket i praktiken alltid inkluderar att säga nej till någon och ja till någon annan. Att vilja och våga applicera den där mytologiska 80/20-regeln som hjälper oss fokusera på det essentiella. Att kunna säga nej och ändå bevara relationen till den som fick nej = ännu bättre.
- Stor nyfikenhet och vilja att lära sig om vad de verkliga behoven är - och samtidigt ha en tydlig egen kompass för vilken riktning vi borde röra oss i och varför. Att ha verktyg för att accelerera lärandet om
- Förmågan att lita på att teamet fixar jobbat. En sorts immunitet mot behovet att gå in och detaljstyra varenda liten grej. Viljan att bidra till att bygga ett engagerat och kraftfullt team som kan tugga i sig de köttigaste utmaningarna med god aptit.